7metrowy Saildrone Explorer, wyposażony w specjalnie zaprojektowane skrzydło, nagrał pierwszy w historii materiał wideo z ekstremalnych warunków pogodowych wewnątrz huraganu. To część misji Narodowej Służby Oceanicznej i Atmosferycznej, NOAA, która rozpoczęła współpracę z Saildrone, aby lepiej zrozumieć procesy zachodzące w trakcie rozwijania się cyklonów.
W programie bierze udział pięć żaglowców, które przesyłają w czasie rzeczywistym dane meteorologiczne i oceanograficzne ze wschodniej części tropikalnego Atlantyku. Informacje trafiają do NOAA i Globalnego Systemu Telekomunikacyjnego GTS Światowej Organizacji Meteorologicznej, a następnie są udostępniane dla około 20 ośrodków prognoz meteorologicznych na świecie. National Weather Service już zapowiedziało, że dane z Saildrone pomogą zwiększyć jakość wydawanych prognoz, z kolei National Environmental Satellite, Data and Information Service planuje wykorzystać je do uzupełnienia informacji o pogodzie zbieranych przez inne platformy obserwacyjne, w tym szybowce.
„Saildrone płynie tam, gdzie nigdy nie zapuszczał się żaden statek badawczy, prosto w oko huraganu, zbierając dane, które zmienią nasze zrozumienie tych potężnych sztormów”. – powiedział Richard Jenkins, założyciel i dyrektor generalny Saildrone. – „Po Arktyce i Oceanie Południowym, huragany były ostatnim wyzwaniem dla naszej technologii. Jesteśmy dumni, że zaprojektowaliśmy pojazd zdolny do pracy w najbardziej ekstremalnych warunkach pogodowych na Ziemi”.
W dniu publikacji poniższego tekstu żaglowiec SD 1045 nadal zmaga się z huraganem na otwartym oceanie, zbierając dane, które są wykorzystywane w numerycznych modelach prognozowania. Projekt NOAA i Saildrone ma zadanie dostarczyć nowych informacji na temat rozwoju i nasilania się dużych i destrukcyjnych cyklonów tropikalnych. Pozwoli to na znaczną poprawę przewidywania sztormów, co powinno się przełożyć na skuteczniejsze ostrzeganie społeczności przybrzeżnych o zagrożeniu.
Wszystkie pięć żaglowców rozmieszczono w czerwcu br. w kluczowych obszarach Oceanu Atlantyckiego, gdzie huragany występują najczęściej. Ich pilotażem zajmują się naukowcy z Laboratorium Środowiska Morskiego Pacyfiku i Laboratorium Oceanograficzno-Meteorologiczne Atlantyku, wchodzących w skład NOAA. Jednym z głównych celów misji jest zebranie doświadczeń i przygotowanie się do wdrożenia szerszego programu obserwacji huraganów w przyszłości, który zakłada budowę operacyjnego systemu floty żaglowców pomiarowych.
Saildrone Explorer SD 1045 to innowacyjny projekt firmy Saildrone założonej przez Richarda Jenkinsa, 44-letniego inżyniera z Wielkiej Brytanii, który zasłynął z budowy superszybkich statków bijących rekordy prędkości na wodzie. Jeszcze w ty mroku Saildrone rozpocznie kilka nowatorskich misji na Atlantyku, Pacyfiku i Wielkich Jeziorach, w tym całoroczny program badawczy, które celem jest analiza wypływu Prądu Zatokowego na prognozowanie pogody i globalne modele emisji dwutlenku węgla.
https://vimeo.com/619693771 / Huragan „Sam” osiągnął kategorię 4. w komunikatach National Weather Service w momencie, gdy Sildrone Explorer dotarł do burzy, czyli 30 września 2021 roku. W czasie nagrania (14:14 UTC) wiatr w porywach osiągał blisko 200 km/h, a fale dochodziły do 15 metrów wysokości.
https://vimeo.com/620564672 / Widok na podzielonym ekranie pokładowej kamery wideo SD 1045 i portalu misji Saildrone, gdy zbliża się do oka burzy. Prędkość wiatru osiągnęła w tym momencie 125 mil na godzinę.
Zdjęcie główne: Ibrahim Rifath | Unsplash
Opracowano na postawie materiałów https://www.saildrone.com/