Wspólne działania na rzecz zwiększenia adaptacji gospodarki wodnej do zmian klimatu w Europie Środkowej – to najnowsza inicjatywa europejskich partnerów realizujących cztery różne projekty w ramach Programu Europa Środkowa – RAINMAN, FRAMWAT, PROLINE-CE, SUSTREE. Celem TEACHER-CE jest wykorzystanie rezultatów osiągniętych dotychczas w programach INTERREG, Horyzont 2020 oraz Life i stworzenie narzędzi wspomagających adaptację do zmiany klimatu.
W inicjatywie wezmą udział przedstawiciele ośmiu krajów Unii Europejskiej – Słowenii, Niemiec, Austrii, Polski, Włoch, Słowacji, Czech i Węgier. Efektem ich prac będzie innowacyjny zestaw narzędzi TEACHER-CE, który zostanie przetestowany w dziewięciu obszarach pilotażowych. Produkt ma wspomagać procesy zarządzania w obszarach: zagrożenie powodziowe i ryzyko ulewnych deszczów oraz suszy, mała retencja, ochrona zasobów wodnych i środowiska, w kontekście zwiększenia odporności na zmianę klimatu.


Ważnym beneficjentem projektu TEACHER-CE będą partnerzy stowarzyszeni – gminy, miasta, ministerstwa, przedsiębiorstwa, organizacje pozarządowe, instytucje publiczne, agencje ochrony środowiska, parki narodowe – którzy będą aktywnie uczestniczyć w jego realizacji. Ma to zagwarantować stworzenie narzędzia dostosowanego do potrzeb użytkowników.

TEACHER-CE może stać się skutecznym instrumentem implementacji działań adaptacyjnych do zmiany klimatu w planach sektorowych, takich jak: plany zarządzania ryzykiem powodziowym, gospodarowania wodami na obszarach dorzeczy, przeciwdziałania skutkom suszy, oraz w regionalnych lub lokalnych planach zagospodarowania przestrzennego.
Projekt dofinansowany w ramach projektu międzynarodowego współfinansowanego ze środków Programu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego pn.: „PNW” w latach 2020-2022; umowa nr 5158/INTERREG CE/2020/2.