Photo by Wojciech Portnicki on Unsplash

Written by 17:22 Hydro, Meteo, Technologie

IMGW-PIB w trosce o żeglarzy

Maciej Maciejewski
IMGW-PIB/Centrum Meteorologicznej Osłony Kraju

Dziewięć lat temu, 12 lipca 2011 roku, Regionalny Zarząd Gospodarski Wodnej w Warszawie uruchomił system ostrzegania przed niebezpiecznymi zjawiskami atmosferycznymi, obejmujący swoim zasięgiem Wielkie Jeziora Mazurskie. Składa się on z 17 masztów z umieszczonymi na nich lampami, które włączane są po wysłaniu przez Biuro Prognoz Meteorologicznych IMGW-PIB w Białymstoku depeszy z ostrzeżeniem. System działa od początku maja do końca września, od wschodu do zachodu słońca.

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 28 kwietnia 2003 roku, w sprawie przepisów żeglugowych na śródlądowych drogach wodnych (Dz. U. z dnia 15 grudnia 2003 r.), o możliwości nadejścia niebezpieczeństwa pogodowego żeglarze są informowani żółtym, pulsującym rytmicznie światłem:

1.   Ostrzeżenie “UWAGA”

Sygnalizuje się z lądu przez pokazanie żółtego światła, migającego rytmicznie z częstotliwością około 40 błysków na minutę.

Ostrzeżenie “UWAGA” oznacza możliwość nadejścia niebezpiecznych zjawisk meteorologicznych bez wskazania czasu ich nadejścia.

2.   Ostrzeżenie “NIEBEZPIECZEŃSTWO”

Sygnalizuje się z lądu przez pokazanie żółtego światła, migającego rytmicznie z częstotliwością około 90 błysków na minutę.

Ostrzeżenie “NIEBEZPIECZEŃSTWO” sygnalizuje bezpośrednie zbliżanie się niebezpiecznego zjawiska meteorologicznego.

Maszt z lampą sygnalizującą niebezpieczeństwo
Maszt z lampą sygnalizującą niebezpieczeństwo
(źródło: forum.mazury.info.pl)

Obszar Wielkich Jezior Mazurskich podzielono na trzy części:

  1. Część północną – od Węgorzewa do Giżycka,
  2. Część centralną – między Giżyckiem a Mikołajkami,
  3. Część południową – na południe od Mikołajek.

Lampy mogą być uruchamiane równocześnie na całym obszarze lub niezależnie w każdym z trzech wydzielonych regionów. Dotychczas Biuro Prognoz Meteorologicznych w Białymstoku uruchamiało lampy ponad 900 razy.

Co należy robić w przypadku pojawienia się sygnałów?
Przy 40 błyskach należy wzmóc czujność i obserwować niebo.
Jeśli zacznie błyskać 90 razy – zbliż się do brzegu, załóż kamizelkę, pozamykaj jacht, załoga w kokpicie – proste.

Pamiętajcie, że włączenie systemu nie oznacza, że można wyłączyć myślenie!

Maciej Maciejewski | Centrum Meteorologicznej Osłony Kraju, IMGW-PIB

Zdjęcie główne: Wojciech Portnicki| Unsplash

(Visited 161 times, 1 visits today)
Close